16 januari 2013

Les Misérables

Ännu en förhandsvisning, kul att vara lite före :-) Visste inte vad jag skulle vänta mej av denna film, har inte sett någon tidigare version eller musikalen, så jag hade dåligt hum om storyn och kan inte jämföra med tidigare uppsättningar.
Men det var otrolig mycket sång, mest hela tiden faktiskt! Det är en välgjord och pampig film, det var t.o.m. de som applåderade i biosalongen efter filmens slut, hur ofta händer det?! Och applåden var klart välförtjänt! Skådespelarna var fantastiska! Att de sedan sjunger "live" i filmen, det är alltså inte studioinspelat i förväg, mimas i filmen och sången lägga på i efterhand, utan de sjunger verkligen där och då.

Sminket var väldigt välarbetat och realistiskt. Lorten, de skitiga händerna, äckliga naglarna, dåliga tänderna, och allt detta hår...... jag riktigt kände hur smutsen och sjukdomarna fanns där. Fantastiskt bra gjort!!!

Det är väldigt lång, filmen. 2 timmar och 38 minuter. Jag ska inte ljuga och säga att tiden gick fort, men det var intressant och spännande. Framför allt insåg jag hur lite jag vet om franska revolutionen. Ska nog ta och läsa på lite där.... Något jag var total oförberedd på var att det var en riktig gråt film, tårarna rann hejdlöst, inte bara på slutet.

Jag är väldigt imponerad och glad att jag såg den här filmen.  Den är full av nya och "gamla" stjärnor. Förutom dragnamnen Hugh Jackman, Russle Crowe och Anne Hathaway storspelar Amanda Seyfried, Isabelle Allen,Sacha Baron Cohen, Helena Bonham Carter, Samantha Barks och framför allt fantastiske Eddie Redmayne!!! Där är en blivande storstjärna! Ta chansen och se den på bio, det är den värd! Betyget blir en lördagsfilm!

Les Misrables

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar