31 maj 2013

Oblivion

Jag hann!!! Trodde inte jag skulle hinna se den här på bio, men jag är verkligen glad att jag gjorde det. Otroligt nog har maken redan sett den, för flera veckor sedan. Han tyckte den var bra och det är inget dåligt betyg, därför kände jag att jag ville se den och inte vänta tills dem kommer ut på hyrfilm.

Tom Cruise spelar robotreparatören Jack Harper. Han och hans team (Victoria Olsen spelad av brittiska Andrea Riseborough) bor i ett torn och har till uppgift att reparera drönare som blivit trasiga eller saboterade. Drönarna i sin tur har till uppgift att skydda vattenupptagningsprocessen. Jorden är invaderad och människorna måste söka sig till en annan planet för att överleva, vattnet måste vi ta med oss. De som attackerar drönarna kallas "Scaves", översattes till "Asätarna" i filmen. En dag kraschar en okänd farkost och drönarna sänds dit för att eliminera fienden. Harper börjar ifrågasätta sitt uppdrag och vem han egentligen är.

Det är action nästan hela filmen. Fantastiska, fantasifulla miljöer. Både i luften och på det sätt som New York har förvandlats. Musiken är grym! Jag gillar både den gamla musiken men helt klart den tyngre strids och kämpar musiken. Storyn är bra, fast den lämnar rätt många frågetecken efter sig. Jag skulle nog kunna grubbla ett bra tag, analysera och diskutera. Kul! Skådespelarna är bra, förutom Cruise och Riseborough medverkar Morgan Feeman, Bond-bruden Olga Kurylenko, och danska stjärnan Nikolaj Coster-Waldau.

Filmen är ganska lång, över 2 timmar, men det märks inte alls, tiden bara flyger iväg. Jag ger den betyget Lördagsfilm och skulle gärna se den igen!

Oblivion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar