25 juni 2013

Tyskungen

Tyskungen är baserad på Camilla Läckbergs bok med samma namn. Den handlar om författaren Erica Falk och hennes make, polisen Patrik Hedström . En man dyker upp och påstår sig vara hennes okända halvbror. När Erica försöker få kontakt med honom, visar det sig att han blivit mördad. Hon börjar undersöka sin mammas saker och kommer den mörka hemligheten närmare och närmare. Något som inte uppskattas av alla, speciellt inte mördaren.

Det är en tät och väldigt spännande film, Lagom lång 1 timma och 45 minuter. Den är väldigt svensk, men samtidigt med actionscener och spänning. I den här, 4:e filmen av Läckbergs böcker, gestaltas huvudrollsparet av nya skådespelare. Istället för Elisabeth Carlsson och Niklas Hjulström så spelas Falk/Hedström av Claudia Galli Concha och Richard Ulfsäter. De spelade även huvudrollerna i tv-serien Fjällbackamorden från 2011-2012.

Jag hade inte läst boken så jag kan inte jämföra med den, men jag gillade filmen skarpt. Det är lite som en svensk "Morden i Midsomer" . Fast en aning blodigare och råare. Ska väl erkänna att jag skrämdes så till den grad att popcornen yrde.... ;-) Gå och se den här, det är en mysdeckare som passar på sommaren, jag ger den betyget fredagsfilm.

Tyskungen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar