25 september 2013

Smurfarna 2


Egentligen ville jag inte öda varken tid eller pengar på den här filmen. Tycker gott vi kunde vänta till den kommer på DVD. Men dottern har jobbat så bra i skolan och jag vill uppmuntra det så hon fick välja en film. Jag har läst recensioner om att det var en ganska fånig film med mycket produktplacering. Blev ju inte mer intresserad precis.

Men ack så jag bedrog mej! Det finns både djup och hjärta i den här filmen. Nästan så det blir lite väl mycket moralpredikan. De är rätt söta, de små liven. Gargamel är fast i vår värld, men trivs rätt bra. Han har blivit en firad magiker, men nu håller den blå kraften på att ta slut. Han har en ondskefull plan att kidnappa Smurfan för att lägga vantarna på receptet Gammelsmurfen tog fram när han skulle göra en riktig smurf av Smurfan. Hon är nämligen gjord av Gargamel från början… När Gargamel, med hjälp av sina Busar kidnappat Smurfan, måste Gammelsmurfen försöka resa tillbaka till vår värld och rädda henne. Till sin hjälp har han inte bara smurfarna, utan också de gamle vännerna Patrick och Grace Winslow från den första filmen. Nu har de sonen Blue och Patricks pappa Victor med på äventyret.

Hank Azaria som Gargamel storspelar liksom i föregångaren. Han är läskig, otäck och ser inte alls trevlig ut, men han gör filmen! Med underbar mimik och yviga gester är han klockren som skurk. Neil Patrick Harris spelar den lagom klumpiga pappan som gör lika mycket fel som rätt. Jayma Mays spelar den rara Grace. De är en barnfilm, det går inte att komma ifrån. Den har inte de där undertonerna för vuxna som är rätt vanliga nu, och skämten är ganska billiga. Men det funkar ändå. Min 10-åring skrattar och lever sig in. Hon gillade verkligen filmen, och det skulle förvåna mej om det inte blir tjat när den släpps på DVD.

Den där produktplaceringen såg jag inte så mycket av, det var en Sony läsplatta, som visades lite väl mycket, men det andra måste ha gått mej förbi. Det är en trevlig och ganska lång film 1 timma och 45 minuter. Jag ger den betyget fredagsfilm, men dottern ger den säkert ett snäpp till.

Smurfarna 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar