13 februari 2015

Fifty shades of Gray

Det här måste ju vara årets mest upphaussade film! Hörde på radion att det sålts över 125 000 förköpsbiljetter till den här helgen. Otroligt! Filmen handlar om studenten Anastasia Steele som hoppas in för sin kompis Kate och intervjuar affärsmannen Christian Gray. Klassisk "pojke-möter-flicka" kan man tro men riktigt så enkelt blir det inte.

Nu är det säkert 2-3 år sedan jag läste boken, men jag vill minnas att de i stora drag har följt den i filmen, på ett bra sätt. Det är klart man missar alla hennes tankar och känslor, filmen bli mer rak. Men här tycker jag att Dakota Johnsson som spelar Steele gör en fantastisk rollprestation. Hon är grym!! Allt från kroppsspråk och uttryck till röst och blickar. Hon lyckas tolka och förmedla de där tankarna som inte sägs. Även Jamie Dornan som spelar Christian Gray är mycket bra. Han är inte den jag skulle valt som manlige huvudrollsinnehavare, min röst la jag på Matt Bomer (White Collar) som jag tycker har mer glimt i ögat. Men efter att ha sett filmen så är Dornan helt ok. Men någon som var klockren är Max Martini som spelar Taylor, han är precis som jag tänkte mej, fastän hans roll är betydligt mindre i filmen. Ja, det är svårt att inte jämföra med boken!

Det är en maffig film med bra musik och fina vyer, det åks helikopter, segelflyg och såklart en hel del snygga bilar. Ellie Goulding  gör titelspåret "Love me like you do", den kommer att snurra i min spelare ett tag framöver, på hög volym naturligtvis.

Det finns ju två böcker till, och det är klart att de ska göras två uppföljare till filmen, undrar just hur länge vi får vänta på dem? Det skulle vara lite intressant att höra vad någon som inte läst böckerna tycker om filmen. Kanske får övertala maken att se den ändå... Nått som inte riktigt kommer till sin rätta i filmen är strofen "Laters, Baby!" som är väldigt speciellt i boken, även deras mejlkorrespondens och SMS känns inte så framträdande.

Så var det, det här med sexet, var det verkligen 20 minuter?!!! Jovars, visst visas det en del, men absolut inte så mycket som det är i böckerna. Kanske lite mer än en vanlig romantisk feelgood film. Inget för barn, men det är ju 15 års gräns och det är ju en film... Den är drygt 2 timmar lång och det är precis lagom. Jag ger filmen betyget lördagsfilm. Den var bättre än mina förväntningar, och det är trevligt att bli överaskad.


Imdb -Fifty shades of Gray

Fifty Shades of Gray

Ellie Goulding - Love me like you do

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar