1 augusti 2013

Man of Steel

Nu verkar det inne att ta en gammal filmhjälte och berätta om historien från början, istället för att göra ännu en uppföljare. Den gamla "superman"-rullen från 1978, skulle det finnas nått kvar av den 35 år senare. Ja det tycker jag absolut! Själva grundstoryn är ju densamma, och jag blev glatt överaskad när General Zod (Michael Shannon) dök upp. Filmen är snyggt gjord, har bra skådespelare och är sådär härligt feelgood-aktig. Möjligtvis är slutet lite för långt, det är ingen helt på uppgörelsen. Är också glad att jag inte såg den i 3D, för då hade jag blivit åksjuk, filmen är väldigt snabb.

Storyn då? Jo, ett par (spelas av Russel Crowe och Ayelet Zurer) skickar iväg sin nyfödde son från en planet som är dödsdömd. Samtidigt skickas ett gäng skurkar iväg till ett svart hål som straff. Pojken landar på jorden och tas om hand av ett barnlöst par (spelas av Kevin Costner och Diane Lane) Naturligtvis letar skurkarna rätt på Clark Kent (Henry Cavill) för att hämnas. Samtidigt har han reporten Lois Lane (Amy Adams) i hälarna. Liksom i originalfilmen har Lana Lang (Jardin Gould) en liten roll i filmen. Karaktären Perry White spelas av Laurence Fishburne.

Jag gillade filmen skarpt. Det är mycket action, häftiga effekter och ljud. Det är spännande och väldigt overkligt, men det ska liksom vara det! Jag ger den betyget Lördagsfilm!

Man of Steel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar