31 mars 2013

Här kommer Marsupilami

Den här söta filuren läste jag om när jag var barn. I seriealbumen om Spiro dör han först upp, det här oupptäckta, gulliga djuret med en 8 meter lång svans som verkade leva ett eget liv.  Nu har man alltså gjort film om honom, och jag var såklart nyfiken hur den skulle vara och vad mina barn skulle tycka.

Handlingen är enkel, en reporter måste hitta ett scoop annars kommer han att avslöjas som bedragare, en guide måste skaffa fram pengar för att betala lånehajar annars dödar de dotterns papegoja. Tillsammans ger de sig ut i skogen för att hitta en stam som sägs ha funnit lösningen mot att åldras. Lägg till en galen vetenskapsman, en minst lika galen general och släng i lite Celine Dion... taa daa..... "Här kommer Marsupilami" Det är en fyndig och rapp film, och förvånande nog älskade barnen den, jag trodde inte det. De sett den 3-4 gånger innan det är dags att skicka tillbaka den. Sonen ville även att vi skulle köpa den när den släpps på DVD, men jag vet inte...

Om man hyr den på Blu-ray så är det originalspråket franska med svensk text, hyr man på DVD tror jag det är dubbat till engelska och sedan textat. Svenskt ljud finns inte. Men den funkade fint på franska också :-) 1 timmer och 45 minuter lång, helt lagom.

Jag hade nog tänkt ge den betyget onsdagsfilm, men eftersom barnen gillade den så mycket höjer jag den ett snäpp till torsdagsfilm! Undrar om jag har något gammals seriealbum kvar i nån kartong... måste kolla upp det!

Här kommer Marsupilami

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar