10 september 2014

Lucy

Jag har precis sett Luc Bessons action-thriller Lucy. Trailern verkade ok, och jag var lite nyfiken. Tur var väl det! Om man bara är lite öppen för en otrolig historia så har man 1 och ½ timmes action i högt tempo fram för sig.

Filmen handlar om Lucy (Scarlett Johansson), en tjej som blir lurad och tvingad att agera drogkurir från Korea. Men så går paketet sönder och hon får i sig stora mängder av den nya drogen. Egentligen borde hon dö av det, men osannolikt nog absorberar hennes kropp drogen och hon börjar använda betydligt mer än de 10 % vi normalt använder av vår hjärna. Parallellt får vi följa Professor Norman (Morgan Freeman) som forskar och föreläser  om hjärnan och dessa kapacitet, och det är honom Lucy kontaktar.

Det är en häftig film, ibland mer lite dokumentär-känsla, men samtidigt en thriller fylld med action. Scarlett Johansson gör en väldigt bra rollprestation, och Min-Sik Choi som drogkungen Mr Jang är otroligt obehaglig. Filmen är väldigt rå och våldsam i början, sedan är det fantastiska effekter och på slutet knyter Besson ihop säcken på ett genialt sätt. Han har ju gjort Taken-filmerna, León och Det femte elementet. Om man blandar dessa och kryddar med aningen Matrix, då tror jag man kommer rätt nära den här filmen.

Jag ger filmen betyget fredagsfilm. Det är underhållande 1½ timme och jag lämnar biosalongen med ett "Tänk om...."

Lucy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar