5 november 2014

Gone Girl

Idag har jag sett en riktigt spännande thriller. Av det otäcka slaget, alltså inte med nått övernaturligt, eller science-fiction utan om en riktigt psykopat. En snedvriden hjärna som faktiskt kan finnas, mitt ibland oss.

Filmen handlar om Nick Dunne (Ben Affleck) som på den 5:e bröllopsdagen, mitt i funderingarna på vad han ska köpa till sin fru får ett samtal från grannen att deras katt stryker omkring på tomten. Nick åker hem och möts av ett tomt hus, men i vardagsrummet finns ett sönderlaget glasbord. Nick ringer polisen... Här börjar sökandet efter hans försvunna fru Amy (Rosamund Pike). Vi får se tillbakablickar från deras historia, och det är inte alltid lyckliga stunder i äktenskapet. Nick har lögner och hemligheter som uppdagas, och allt pekar till slut på att Nick har mördat sin fru.

Berättelsen är mycket skickligt berättad. Skådespelarna gör trovärdiga tolkningar och det finns inte många transportsträckor i filmen. Rosamund Pike, såg jag först i Bondfilmen "Die Another day" och därefter som rollen Andromeda i "Wrath of the Titans". Neil Patrick Harris spelar f.d. pojkvännen Desi Collings som aldrig riktigt kommit över Amy. Harris är ju en av stjärnorna i "How I meet your mother" och Patrik Winslow i "Smurfarna", men för mej kommer han alltid att vara lilla Dr. Doggie Howser från tv-serien mellan 1989-1993. Även Sela Ward dyker upp på ett hörn, väldigt trevligt, det var länge sedan känns det som. Hon har kört på med tv-serier ett tag, först "House" mellan 2005-2013 och sedan CSI NY mellan 2010-2013  Ibland blir det lite hoppigt i historien, men jag tror att det är med flit för att förvirra oss lite. Filmen är lång 2 ½ timma lång, men blir aldrig långtråkig på nått sätt, det är bra tempo filmen igenom. Jag har hört att boken, som är skriven av Gillian Flynn, har ett annat slut än filmen, så nu måste jag nog läsa den också.

Det här är en riktigt bra thriller, som jag gärna rekommenderar. Jag ger den betyget fredagsfilm.

Gone girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar