3 april 2013

Oz -The great and powerful

Oz the great and powerful handlar om Oscar som är trollkarl på en cirkus. Han har tvivelaktig moral och skaplig talang, men bluffar sig fram genom livet. Egentligen är han rätt nöjd med det, bara han slipper vara en vanlig bonde med ett vanligt liv. När han kommer till landet Oz tror folket där att en profetia har slagit in, en mäktig trollkarl ska befria landet från den elaka häxan, och därmed bli kung i landet och få tillgång till den fantastiska skattkammaren. Det sista lockar mer än något annat, så han bestämmer sig för att låta folket tro att han är den trollkarl de väntat på.

James Franco är väldigt bra som Oz, han spelar ut hela registret och imponerar, även om han var bra i SpiderMan-filmerna och i 127 timmar, så tror jag det är den här filmen jag kommer att komma ihåg honom i. Mila Kunis, Michelle Williams och Rachel Weisz som de tre häxorna är också bra, speciellt Williams.

Filmen är full av magi, otroliga scener och fantastiska miljöer. Det är lätt att sugas in i historien och effekterna är bra. Här finns det mesta, det lite gulliga, romantik, spänning, otäcka varelser, magi och det oväntade. 9-åringen sa: att den var lite mindre än halvläskig och så bra att hon gärna ser den igen. Jag gillar storyn, effekterna, och magin. Vi såg den inte i 3D, men jag tänka mej att en del scener är väldigt häftiga i den versionen. Filmen är rätt lång, 2 timmar och 10 minuter, men det märks inte alls, jag ger den betyget fredagsfilm. Se den!


Oz-The Great and Powerful

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar