30 september 2013

Rush

Den här filmen hade jag höga förväntningar på. Formel 1, snabba bilar och Chris Hemsworth, det kan ju bara bli rätt. Men filmen var så mycket mer. Den är fantastiskt filmad, otroligt snabbt och spännande. Ljudet är enormt! Det känns som att man är på plats. Jag gillar verkligen det verkliga i att det inte är något som är god eller ond. Man håller inte på någon av dem, utan vill bara att de ska överleva.

Filmen handlar om två karismatiska racerförare. De har i press och media utpekats som rivaler, men har ändå en slags yrkesstolthet kollegor emellan. Vi får följa den under början av karriärerna. Det är intressant att se hur olika inställning de har och hur det påverkar dem. Daniel Brül (Niki Lauda) och  Alexandra Maria Lara (Marlene Lauda) är fantastiskt lik personerna de spelar. Chris Hemsworth (James Hunt) är väl inte på pricken, men visst finns det likheter där.

Filmen är lång dryga 2 timmar, men det känns helt ok. Något som däremot inte var ok är sjukhusscenerna. De är äckliga och långdragna. Jag var nära att spy upp mina popcorn ett tag, usch!!!! Där hade de lätt kunnat klippt bort en massa, men visst jag förstår att det kanske har en poäng i filmen. Det här är en film som man absolut ska se på bio, gärna så tidigt som möjligt så man får se den i en stor biosalong. Jag ger den betyget Lördagsfilm!

Rush

Kraschen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar