2 juli 2015

Terminator: Genisys

Den senaste Terminatorfilmen och nummer fem i ordningen. Jag måste erkänna att mina förväntningar inte var så höga. Jag gillade varken trean eller fyran speciellt mycket.

Här är det tidsresor som är lite förvirrande, men det knyter an till både första och andra en del. Det är inte fel att friska upp minnet och se dem före den här. Men det funkar helt ok att inte göra det. Det blir lite "Tillbaka till framtiden" att återresan ändrar framtiden. Här får vi följa när John Connor skickar Kyle Reese tillbaka till 1984 för att följa efter den ursprungliga Terminaton som skickas för att döda Sarah Connor. Men är detsamma 1984 som i den första filmen?? Det är en snygg film med mycket action, men frågan är hur mycket det går att mjölka ut "Terminator"? Hur många gånger kan framtiden ligga där, oskriven och med osäker utgång?

Arnold Schwarznegger är föralltid Terminator. Men nu har han blivit gammal, det gestaltas på ett schyst sätt och med glimten i ögat. Han roll blir mer humoristisk och mindre som en actionhjälte. Emilia Clarke spelar den unga Sarah Connor. Och tidvis är hon väldigt lik Linda Hamilton. Hon är helt ok i rollen som stentuff och härdad hjälte. Jai Cortney spelar Kyle Reese, det är lite konstigt att se honom som hjälte eftersom han för mej är elakingen Eric i "Divergent" och "Insurgent", men men, även han är godkänd. Jason Clarke spelar John Connor och jag tycker nog att han spelar över lite ibland, inte min favorit.

Filmen är dryga 2 timar och det är action mest hela tiden. Det är underhållning för stunden och filmen lämnar inga djupare spår eller intryck. Den är inte i klass som ettan eller tvåan, men betydligt bättre än trean och fyran. Jag ger den betyget torsdagsfilm.

Terminator:Genisys Imdb

Terminator Genisys

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar