13 mars 2013

Mördaren ljuger inte ensam

Den här filmen har jag sett fram emot! Jag läste Maria Lang´s böcker om kommissarien Christer Wijk för ~20 år sedan. Den utspelar sig på 50-talet och det skulle blir kul att se en kriminalroman bli film.

Såg när Ronny Svensson gästade någon soffa och recenserade filmen. Han gav den en 3:a meddans Jenny Strömstedt inte tycke den var värld mer än en 2:a. Jag är helt oense med dem bägge! Det är en fantastiskt film, som jag gärna ser både fler gånger och fortsättningen på. Tuva Novotny är fullkomligt bländande, som klippt och skuren för rollen som Puck Ekstedt. Även Linus Wahlgren som kollegan Einar "Eje" Bure är toppen, Ola Rapace, honom har jag väl egentligen inte haft någon åsikt om-förens nu! Han ÄR Christer Wijk, på det där coola, aningen arroganta sättet. Sedan tål han ju att tittas på. Hela filmen lyser 50-tal. Kläder, musik, frisyrer, porslin, det är så himla snyggt gjort! Det känns som att man är där.

Handlingen är ganska klassisk, ett gäng ska fira midsommar på en ö, någon mördas och någon av dem är mördaren. Man sitter och klurar, när historien nystas upp. Det är lagom spännande och otäckt, blandat med underbara naturvyer. Jag har tröttnat lite på "Morden i Midsomer" men det här är som de gamla avsnitten, när de var som bäst.

Efter lite googlande hittar jag, till min förtjusning att det är planerat med 5 tv-filmer till av Maria Lang! Härligt!! Även den här går utmärkt att se på DVD, men om man vill se en "gammal" hederlig kriminalare, då ska man se den här! Jag ger den betyget lördagsfilm!

Nu vill jag ge mej iväg till bibblan och låna alla böckerna och läsa dem igen! :-)

Mördaren ljuger inte ensam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar